Har glömt

Har ju glömt visa tårtorna. Förstas gången jag provat marshmallowfondat och första gången jag testat annorlunda fyllningar. Så man lär sig av sina misstag. Jag tyckte inte tårtorna blev superbra. Men vet vilka misstag jag inte ska göra om till nästa gång.





Marshmallowdondat (MMF)

Smörj in en microsäker skål med cocosfett eller matolja.
Lägg i 150g marshmallow och tillsätt 2 tsk vatten.
Micra några sekunder och rör om, upprepa tills du fått en jämn smet. Glöm ej att fetta in skeden innan du rör om. Blir väldigt kladdigt annars.

Tillsätt sedan florsocker och arbeta in i smeten tills du får en deg, ca 4 dl florsocker.
Gnid in arbetsyta med olja/fett samt händer och knåda degen. Tycker du degen blir för torr så tillsätt mer olja. Blir degen för kladdig, tillsätt florsocker. Tillsätt även karamellfärg eller pastafärg om du vill färga degen.
Förslut väl i plastfolie eller plastpåse och låt degen vila minst 2 timmar i kylskåp innan man använder den

MFF är ett bra alternativ till marsipan om man är nötallergiker. Och om man vill göra figurer och använda olika färger.

Kommentarer
Postat av: Lilla H

Jag tycker de var fina och tummen upp till dig som faktiskt bakar själv!

2011-02-21 @ 13:31:47
URL: http://haleyborg.blogg.se/
Postat av: Tess

Gud vad fina tårtor. Du är väldigt duktig :)

2011-02-21 @ 15:23:19
Postat av: Annie

Jätte fina! o goda!

2011-02-22 @ 08:53:28
Postat av: Madde

jääätte fina!

2011-02-23 @ 00:13:56
URL: http://blogg.mama.nu/madalen/
Postat av: joanna- Att leva med Aspergers syndrom!



Tänkte bara tipsa om att du kan vara med och tävla om ett fint tandsmycke i 28k guld i min blogg nu:)

kram Joanna

2011-02-23 @ 21:52:25
URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0